Legenda o dimnjaku i čizmicama
U
blizini roditeljske kuće sv. Nikole, živio je čovjek, nekad bogat,
ali izgubio je carsku službu i sav imetak. Imao je tri kćeri, koje
bi se mogle udati, ali im nije mogao dati miraza. I nesretni otac
odlučio je trgovati ljepotom i mladošću svojih kćeri, da tako
zaradi. One su se pomolile Bogu, da ih izbavi od toga zla i spasi
njihovu čast i poštenje.
Sv. Nikola nekako je doznao za tu odluku nesavjesnog oca pa uzme
vrećicu, napuni je zlatnicima, umota u platno i, prišuljavši se noću
potajno do kuće, ubaci zamotuljak kroz prozor.
Otac
onih djevojaka začudio se, kad je ujutro našao onoliki novac.
Vidjevši kako je svota dostatna da časno uda jednu kćer, opremio je
i miraz joj dao.
To se
dogodi i po drugi put; nađe, jednog jutra i drugu vrećicu sa
zlatnicima. Spremi on i srednju kćer.
Dalje
priča ima dva kraja:
-
A
kad je i to bilo gotovo, sve mu je nešto govorilo, da će onaj
dobrotvor i po treći put doći pa ga je u zasjedi čekao nekoliko
noći. I doista, baš kad sv. Nikola ubaci svoj dar i za najmlađu
kćer, skoči otac, stigne neznanca i prepozna u njemu Nikolu.
Unatoč zaklinjanju neka šuti, sretni otac je razglasio po
cijelom mjestu radosnu vijest.
-
Drugi kraj priče ide ovako: Nikola je vidio da ga otac djevojaka
čeka, pa se domislio, popeo na krov i zlatnike ubacio kroz
dimnjak. Kako su se na otvorenom ognjištu sušile čarape,
zlatnici su pali u njih, i odtuda i odtata dolazi stavljanje poklona
u čarape ili čizmice i Djed Mraza koji poklone spušta kroz
dimnjak.
Na
nekim slikama sveti Nikola prikazivan je s tri zlatne vrećice, nekad
s tri zlatne kugle, a nekad s tri naranče, pa se simbol darivanja
naranči na njegov spomendan zadržao sve do danas.
Prema
tom događaju raširila se tradicija Djeda Mraza na dimnjaku
stavljanja poklona u čizmicu. Sveti Nikola odlučio je zlatnike
spustiti kroz dimnjak, a budući da su se na ognjištu sušile čarape,
upali su ravno u njih. Nakon toga tradicija se raširila po cijeloj
Europi i Sjevernoj Americi, ali s različitim tumačenjima i nazivima.
U Engleskoj je Saint Nicholas, u Njemačkoj Sinterklaas,
u Poljskoj Mikula.
Čišćenje čizmica, stavljanje u prozor i čekanje da se pojave
slatkiši u njoj preko noći, stari je običaj koji rado čekaju djeca.
Kako je Sveti Nikola postao Djed Mraz
Na dan
svetog Nikole, roditelji daruju djecu. Običaj vuče korijene iz
srednjeg vijeka fasciniranog vječnom borbom između dobra i zla.
Priča
o Santa Clausu (Djed Mraz) počinje sa Saint Nicholasom (Sveti
Nikola). Malo je onih koji znaju da se Sveti Nikola na svom dugom
putu od gotovo 15 vijekova pretvorio u Santa Clausa (Djeda Mraza), u
čijoj su transformaciji najviše učestvovalii Amerikanci davši tom
prazniku novu dimenziju.
Duh
pomaganja i darivanja siromašnih, koji je bio smisao i životno
opredjeljenje svetog Nikole, pretvorili su u potrošački praznik
kojemu je cilj kupovanje. Da bi se darivali oni koji i tako imaju
dovoljno, darivanje je koje je samo sebi svrhom i nije u duhu s
moralnim stavom i naukom koji se vezuje uz svetog Nikolu.
Reformacija koja je dominirala u Evropi u 16. i 17. vijeku nastojala
je zatrti mnoge kršćanske svece pa tako i svetog Nikolu. Ali ništa
nije moglo trajno ugasiti sjećanje na tog omiljenoga sveca.
Tradicija darivanja oraha, lješnjaka, jabuka i slatkiša stavljanjem
u cipele pokraj kreveta ili u prozore ubrzo se nastavila.
Sveti
Nikola kao nositelj darova djeci koje ubacuje kroz dimnjak
pojavljuje se u zemljama sjeverne
Evrope
početkom XIV vijeka.
Prvi
kolonisti iz
Evrope
stigli su u Novi Svijet oko 1500. godine i donijeli su sobom svoje
običaje i sjećanja na svoje svece u domovini.
Na
svom prvom putovanju Kolumbo je luku na Haitiju nazvao imenom Svetog
Nikole. U Floridi Španjolci su jedno od prvih naselja nazvali St.
Nicholas Ferry, danas poznat kao
Jacksonville
. Njegov je kult preživio i kraj 18. stoljeća, doduše nešto
izmijenjen, dolazi s doseljenicima iz Sjeverne Europe u Sjevernu
Ameriku, točnije u New Amsterdam (današnji
Manhattan
). O tome svjedoče brojne slike pronađene iz tog vremena na kojima
je sv. Nikola prikazan kao dio tradicionalnog života njemačkih i
holandskih kolonista.
Godine 1773. američki patrioti osnovali su udrruž "Sinovi svetog
Nikole", ali vjerojatno ne toliko u čast biskupa iz Mire koliko u
želji da stvore nebritanski simbol kao protutežu engleskom udruženju
St. George (sv. Đorđe-Juraj).
U godinama koje slijede, a posebno nakon američke revolucije, sv.
Nikola promaknut je u glavnog sveca društva Historical Society i
grada New Yorka.
Popularnost je stekao 1823. pjesmom
A Visit from St. Nicholas,danas poznatu pod imenom
Noć uoči Božića.
Opisuju ga odjevenog od glave do pete u krzno s vrećom igračaka na
leđima, debeljuškastog s crvenim obrazima, nosom poput trešnje i
bijelom bradom poput snijega. Pjesma je postigla veliki uspjeh i
imala je golem utjecaj na amerikanizaciju sv. Nikole. Iz tog vremena
vezuje se s prepoznatljivim simbolima kao što su sobovi koji vuku
sanke i zvonca. Kako se mijenjao njegov izgled, biskupa s mitrom na
glavi i biskupskim štapom, mijenjalo se i njegovo ime. Santa Claus
fonetska je alternacija njemačkog Sankt Niklaus i nizozemskog
Sinterklaas.
U
prvoslavnoj religiji Deda Mraz nije uopšte poznat i ne odnosi se na
lik Svetog Nikole. Međutim postoje narodni običaj da djeca za Božić
od roditelja dobijaju poklone i po tumačenju pravoslavne crkve to
može da se poveže sa poklonima mudraca koji su gospodu Hristu doneli
poklone kada su dosli na poklonjenje.
U
socijalističkim zemljama se riječ sveti se izbjegavala pa su ga
djeca zvala Djed Mraz.
Danas., ako želite da upoznate "pravog" Djeda Mraza, treba da odete
u Laponiju najsjeverniji dio Finske, gdje u mjestu Laplandu postoji
selo Djeda Mraza gdje on živi sa svojom pratnjom.
|
Svaki
junak, spasitelj i pozitivac ima svoj pandan, antiheroja u usporedbi
s kojim izgleda još bolje. Batman ima Jokera, James Bond Dr.
Noa, Luke Skywalker Dartha Vadera, a sv. Nikola – Krampusa.
Krampus
Krampus je ostatak poganske tradicije, no uspio je naći
svoje mjesto i u okviru hršćanskog naslijeđa. Priči o
Krampusu moguće je pristupiti na dva načina.
Jedan
ga predstavlja isključivo kao antitezu sv. Nikoli, dok ga drugi
stavlja u kontekst magijske tradicije. Druga su tumačenja uloge
Krampusa više povezana s poganskom tradicijom. Nošenje zastrašujućih
maski s Krampusovim likom s ciljem tjeranja zlih duhova tumači se
kao nastavak one univerzalne priče o maskiranju u kontekstu
različitih religijskih rituala.
Ipak,
koliko god zločest bio, da ga nema, bilo bi loše.
Kako bi inače dobrota i razumijevanje omiljenog i nesebičnog
sv. Nikole došli do izražaja?
Sve dok taj crveni vražićak bespomoćno skakuće oko njegovih
nogu, zlo izgleda bespomoćno, smiješno i poraženo.
|
Biskup iz Mire
Priča
o Nikoli počinje davno u Maloj Aziji u gradu Patari. U tom gradu
(današnja Demre u Turskoj) u 3. stoljeću rođen je Nikola. Imao je
bogate roditelje koji dulje vrijeme nisu mogli imati djece, ali Bog
je uslišao njihove molitve pa kad im se napokon rodio sin, dobiva
ime po stricu Nikoli, biskupu u Miri. Nažalost, roditelji mu ubrzo
umiru i brigu o njemu preuzima stric. Nikola postaje svećenik želeći
širiti ljubav i dobrotu.
Uskoro
mu umre i stric. Očekivalo se da će ga Nikola naslijediti u
biskupskoj službi. No, on skroman i u strahu od te časti, bježi u
Palestinu gdje živi samačkim životom. Nakon nekoliko godina vraća se
u Miru upravo u vrijeme kad umire biskup, bivši nasljednik njegova
strica. Svećenstvo odlučuje da će biskupom postati onaj svećenik
koji ujutro prvi uđe u crkvu. Dogodilo se da je to bio baš Nikola.
Ovaj put nije mogao pobjeći novoj službi te vrlo mlad postaje biskup
od Mire.
Za
vrijeme života postao je poznat po svojoj velikodušnosti prema
siromašnima, ljubavi prema djeci i brizi za pomorce. Uvijek se borio
protiv nepravde i za ljubav prema bližnjemu.
Za
vrijeme rimskog imperatora Dioklecijana, koji je nemilosrdno
proganjao kršćane, biskup Nikola bio je proganjan i zatvaran.
Iscrpljen dugim životom i odricanjima umire u Miri 343. godine.
Spaljen je u crkvi i na njegovu grobu formirala se jedinstvena
relikvija nazvana manna za koju se vjerovalo da ima iscjeliteljske
moći.
Zbog
čestih ratova i turskih osvajanja, tijelo mu je 1087. preneseno u
talijanski grad
Bari
gdje se i danas nalaze njegove relikvije u crkvi Basilica
di San Nicole koja je postala stjecište hodočasnika iz cijelog
svijeta.
Legende
Tokm
vremen nastale su mnoge priče i legende o njegovu životu, o tome
kako je poklanjao nesebičnu ljubav drugima i s tom ljubavi činio
čuda.
Legende spašavanju djece: zaštitnik djece
Priče
kako je spasio dječaka Bazilija iz ropstva, oživio ga i vratio u
roditeljski dom.
Isto tako je spasio troje male djece koje
je zli mesar ili gostioničar, već zavisi od verzije, htio
ubiti.
Priča kaže da su jednom gostioničaru došli gladni školarci,
ali umjesto da im posluži jelo, zao gostioničar ubije svoje
goste i usoli ih. U to se pojavi Nikola koji mu održi
odgovarajuću lekciju i oživi dječake. |
Zaštitnik mornara
Mnoge legende o Nikoli vezane su uz more. Kad je kao
mladi hodočasnik putovao po Svetoj Zemlji, hodao je
Isusovim putovima kako bi što bolje upoznao i rekonstruirao
njegov život. Za jedne snažne oluje doživio je brodolom.
Cijelo vrijeme, koliko je trajala oluja, smireno je molio.
Pred zaprepaštenim mornarima vjetar i valovi odjednom su
prestali i svi su se spasili.
Sv. Nikola smiruje more
Žitom
koje je izmolio od mornara koji su se na putu za Aleksandriju
zaustavili u Miri hranio je stanovnike dvije godine i spasio ih od
gladi, a isto tako je privolio cara Konstantina da snizi poreze u
njegovoj pokrajini i tako ljudima olakšao život.
Zaštitnik svih
Danas
ga na Istoku slave kao čudotvorca.
Slijedeći njegovu vjeru i pokrstivši se u Konstantinopolisu, ruski
car Vladimir I prenio je njegovo štovanje u svoju domovinu te je
danas on jedan od najobožavanijih svetaca u Rusiji, čije ime nose
oko 2000 crkava.
Također je i glavni zaštitnik Rusije.
Ruska ikona koja prikazuje sv. Nikolaja
|
Drugi
vatikanski koncil imao je za posljedicu i reformu rimokatoličkog
kalendara 1968. godine.
Tada je izbrisano oko 40 svetaca iz liturgijskog kalendara,
jer prema rimokatoličkoj crkvi titulu sveca/svetice imaju
samo osobe koje su živjele poslije 1000. godine.
Sveti
Nikola nije izbrisan s popisa svetaca, ali proslava njegova
spomendana ispuštena je iz liturgijskog kalendara.
To znači da proslava Svetog Nikole 6. decembra nije obavezna
prema rimokatoličkom zakonu, ali Papinski sud donio je
odluku da se sveti Nikola, koji je zahvaljujući popularnosti
svog kulta nastavio snažno živjeti u narodnim običajima,
može slaviti kao i prije obnove kalendara. |
|