Da li je trojanski rat vođen zbog lepe Helene, ili je ona poslužila
Homeru da prikrije pravi: pljačkaški karakter trojanskog rata? |
Aristotel
tvrdi da je rat jedan od načina sticanja imovine
Sticanje
imovine silom, a rat to nesporno podrazumjeva, teško se može nazvati
pravednim.
Shodno
tome ratnu vještinu možemo tretirti i kao vještinu otimanja
i prevara, odnosno vještinu odbrane od otimanja i prevara. |
Jesmo
li ljudi ili...
Gotfrid
Vilhelm Lajbnic smatra da je rat je urođeno stanje čovjeka, jer u osnovi
njegovog života, kao i u osnovi svakog drugog živog bića, je borba za
opstanak i zato je čovjek čovjeku vuk. |
Preskačući nekoliko hiljada godina istorije i vjerovatno isto toliko ratova, stigosmo od trojanskog, do rata u Zaljevu.
i pitanja:
Da li se
Zaljevski rat vodio zbog nafte li zbog terorizma? |
|
|
U
vrijeme antike, grčki filozofi idealisti, su tvrdili da je rat prirodno stanje duha
(Platon) i prirodan način sticanja imovine (Aristotel). Ni
za Platona ni za Aristotela nije preporučljivo tvrditi da ne znaju šta
govore, ali obje teze pokazuju da bez obzira na vrijeme postoji potreba da se
rat racionalno objasni. Obje predhodne teze pravdali su se ratovi robovlasničke klase i predstavljale izraz njenih interesa. I
pokazale da se intelektualci dodvoravaju gospodarima rata. I da ih pravdaju.
To se nastavilo do danas.
Rat se obično definiše kao nastavak politike drugim sredstvima...
(Karl von Klauzevic: „Rat nije ništa drugo do politika produžena drugim sredstvima“
)
Politika se pak najšešće poredi sa najstarijim zanatom na
svijetu...
Shodno
tome teško da bilo gdje ima više prevara, laži i obmana nego u ratu.
Povelja UN iz 1945. zabranjuje rat kao sredstvo rješavanja međunarodnih sporova i nacionalne politike. Članice UN su se obvezale da neće upotrebljavati silu ili pretiti silom koja bi bila
usmjerena protiv političke ili teritorijalne nezavisnosti bilo koje države, da će sve sporove i sukobe
rješavati jedino i isključivo mirnim putom, da će pružiti pomoć svakoj napadnutoj članici, da će se uzdržati od pružanja pomoći svakoj državi protiv koje UN preuzmu neku prinudnu
mjeru.
Iako zabranjuje rat,
povelja UN dopušta urođeno pravo na pojedinačnu i zajedničku samoodbranu
u slučaju oružanog napada protiv nekog člana Ujedinjenih nacija, dok
Savjet bjezbednosti ne preduzme mjere potrebne za očuvanje međunarodnog mira i sigurnosti.
Paradoksi rata
Nema
apsolutno pravednog rata.
Da bi jedna
strana vodila pravedan rat, druga mora da vodi nepravedan. |
Odbrana
je osnov rata.
Rat počinje
obranom, jer ako se napadnuti ne brani ne može doći ni do rata.
(Klauzevic) |
Pojam
i teorija pravednog rata otprilike kaže: Jedini moralno legitiman razlog odlaska u rat je u cilju samoodbrane (ili odbrane naroda kada za to postoji moralna potreba).
Postoje
pravila vođenja rata Saznaj
više iz Wikipedije, ali osnovno pravilo je da se pobjedi: Istoriju
pišu pobjednici, to je osnovni razlog zašto u većini
ratova pobjeđuju pravednici. |
|
|
|
Pacifizam je pokret za
obezbjeđenje mira među narodima, težnja da se rat isključi i onemogući kao sredstvo za rešavanje međunarodnih sporova; javlja se već u doba prosvetiteljstva, a u vezi sa učenjem o prirodnom pravu.
Osnovna misao: stvoriti iznad država jednu instancu koja bi učinila nepotrebnim rat kao političko sredstvo.
Kad
se želi pojednostaviti do krajnosti pacifizam se tumači kao kukavičluk,
odnosno kao prepuštanje strahu od od sile, smrti i od uništenja. Ovako drastično
pojednostavljen pacifizam praktično nas prepušta sili i ostavaruje
ciljeve rata bez rata. Pravi pacifizam bi trebao biti daleko više od toga,
trebao bi da uključi Lajbnicovu antitezu: Čovjek je čovjeku- čovjek!
To
ne isključuje silu već nepotrebnu silu.
Sve
je stvar mjere, ili prevare... |
|